وسایل خانگی

پایگاه داده برای طراحی وب سایت

پایگاه داده برای طراحی وب سایت

پایگاه داده برای طراحی وب سایت

پایگاه داده یکی از مهمترین بخش های یک وب سایت می باشد که به ما این امکان را می دهد تا اطلاعات را درون وب سایت ذخیره سازی نموده و در زمانت هایی که ما به آن اطلاعات نیاز داریم بتوانیم آنها را بازیابی نماییم.

و نیز بتوانیم با تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده به نتیجه مورد نظر خود دسترسی پیدا کنیم .نکته مهم این است که یک پایگاه داده خوب به شما کمک می کند داده هایی که ذخیره سازی شده است به صورت ایمن و به راحتی در دسترس شما باشد.

تعریف پایگاه داده در طراحی وب سایت

پایگاه داده برای طراحی وب سایت مجموعه ای از داده هایی می باشد که شما می توانید آنها را ذخیره ساری نمایید و از طریق یک برنامه تحت وب اطلاعات آن را بازیابی کنید ، و با استفاده از آن پایگاه داده عملیات مورد نظر خود را بر روی داده های به دست آمده انجام بدهید تا به نتایج دلخوته خود برسید.

برای ویرایش کردن، حذف کردن و افزودن اطلاعات درون پایگاه داده نیز می توانیم با استفاده از برنامه واسط تحت وب این عملیات را بر روی پایگاه داده انجام بدهیم.

پایگاه داده برای طراحی وب سایت تفاوت پایگاه داده کلاینت و سرور

در پایگاه داده های قدیمی شما اطلاعات را درون یک سیستم وارد می کردید و از همان سیستم برای استخراج داده های مورد نظر از پایگاه داده استفاده می کردید اما در پایگاه داده تحت وب شما پایگاه داده را بر روی سرور مجازی که بستر آن اینترنت می باشد ذخیره سازی می نمایید و با استفاده از اینترنت به آن اطلاعات دسترسی پیدا می کنید. پایگاه داده های تحت وب معمولا برای وب سایت ها و اپیلیکیشن های تحت وب کاربرد دارد زیرا این نوع از برنامه ها به داده های پویا نیاز دارند.

ما می توانیم از نرم افزار های تجارت الکترونیک، بانکداری های آنلاین، فروشگاه های اینترنتی و شبکه های اجتماعی نام ببریم که به پایگاه داده های پویا نیاز دارند و پایگاه داده های ایستا برای این گونه از نرم افزارها کاربردی ندارد.

ویژگی پایگاه داده برای طراحی وب سایت

شما باید به گونه ای این پایگاه داده ها را طراحی نمایید که بسیار ایمن و قابل اعتناد باشند . در این نوع از پایگاه داده ها به دلیل اینکه در دسترس همگان قرار دارند باید از رمز نگاری های بسیار قدرتمند استفاده شود که بتوانید کاربران مختلف را کنترول نمایید. برای دسترسی به این گونه از پایگاه داده ها از طریق یک برنامه تخت وب به وسیله URL با سرور میزبان که پایگاه داده بر روی آن بارگزاری شده است ارتباط برقرار می گردد.

انواع پایگاه داده برای طراحی وب سایت

پایگاه داده رابطه ای :

پایگاه داده برای طراحی وب سایت پایگاه داده هایی هستند که از تعدادی سطر و ستون تشکیل شده اند و اطلاعات آن پایگاه دادهه به وسیله یک کلید با هم در ارتباط می باشند نمونه های از این نوع پایگاه داده ها را می توانیم sql server , Oracle, mysql را نام ببریم.

پایگاه داده غیر رابطه ای در طراحی وب سایت :

این نوع از پایگاه داده ها برای ذخیره سازی اطلاعات از جدول استفاده نمی کنند بلکه از فایل های متنی برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می نمایند و برای جستجو و بررسی اطلاعات از روش های جستجوی متن بهره می گیرند . یکی از مزیت های این نوع از پایگاه داده ها این است که شما می توانید اطلاعات بیشتری را نسبت به پایگاه داده هایی که از جدول برای ذخیره اطلاعات استفاده می کنند استفاده نمایید.

در پایگاه داده های غیر رابطه ای شما از دو کلید برای بررسی اطلاعات استفاده می کنید کلید اولیه (Primary Key) و کلید ثانویه (Secondary Key) .در پایگاه داده های غیر رابطهای برخلاف پایگاه داده های رابطه ای که در ابتدا ما یک مقدار را به عنوان کلید تعریف می کنیم در پایگاه داده غیر رابطه ای هر اطلاعاتی که درون فایل متنی وجود داشته باشد می تواند به عنوان کلید تعریف شود.

برخی از پایگاه داده های غیر رابطه ای عبارتند از Radis, Mongo DB, Couchbase و غیره می باشد.

پایگاه داده برای طراحی وب سایت
پایگاه داده برای طراحی وب سایت

پایگاه داده شی گرا در طراحی وب سایت

پایگاه داده برای طراحی وب سایت در پایگاه داده های شی گرا اطلاعات در قالب یک شی ذخیره سازی می شود . نکته مهم این است در پایگاه داده های شی گرا برخلاف پایگاه داده رابطه ای و غیر رابطه ای که برای ذخیره سازی اطلاات از یک ساختار مشخص استفاده می کنند در پایگاه داده های شی گرا برای ذخیره سازی داده ها بدون ساختار طراحی شده اند که هر شی دارای داده های مربوط به خود و همچنین داده های مربوط به داده ها (فرار داده ) می باشد.

برای اینکه شی گرایی را بهتر متوجه بشوید می توان از یک مثال استفاده کرد فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید در فروشگاه اینترنتی ما می توانیم یک محصول از جنسس خاص را به فروش برسانیم و همینطور می توانیم در یک فروشگاه اینترنتی چند محصول که با هم متفاوت هستند را به فروش برسانیم آن محصول شی نامیده می شود که ویژگی های قیمت ، رنگ ، اندازه ، و … را در بر می گیرد

که این ویژگی ها بین محصولات متفاوت نیز وجود دار مثلا موبایل ، دزدگیر و لوازم حانگی هر سه ویژگی های معرفی شده را دارند به همین دلیل می توان گفت که این محصولات هر یتک یک شی نامیده می شوند که ویژگی های مشترک در آنها وجود دارد.

انواع پایگاه داده ها شی گرا عبارتند ازRealm, object storage, object database

پایگاه داده سند گرا در طراحی وب سایت

پایگاه داده برای طراحی وب سایت پایگاه داده های سند گرا نمونه ای از پایگاه داده های غیر رابطه است که در بالا به آن اشاره نموده ایم این نوع از پایگاه داده از سندهایی که به زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (JSON) به وجود آمده است و به دلیل انعطاف پذیری ایمن نوع از پایگاه داده ها جستجو و بررسی سندها که در طراحی وب سایت بسیار استفاده شده طراحی شده است به همین دلیل پایگاه داده های سند گرا بسیار سریعتر از پایگاه داده های رابطه ای و غیر رابطه ای اطلاعات مورد نیاز شما را از بستر اینترنت به شما باز می گردانند.

یک پایگاه داده سند محور به شما امکان می دهدچندین سند با فیلدهای مختلف را در یک مجموعه ایجاد کنید این نکته میتواند هنگام ذخیره داده های بدون ساختار مانند ایمیل ها و یا پست ها ی شبکه های اجتماعی مفید باشد.

پایگاه داده های سند گرا و مدیریت محتوا

پایگاه داده برای طراحی وب سایت برای پایگاه داده های سند گرا یکی از انتخاب های بسیار عالی برای مدیریت محتوای و بلاگ ها و پلتفرم های ویدئویی می باشد با این نوع از پایگاه داده ها هر چیزی که جستجو می شود می تواند به عنوان یک سند ذخیره سازی شود و در صورتی که بخواهیم سندی را به روز رسانی کنیم فقط سند های آسیب دیده را به روز می کنیم و نیازی به تعقیر داده پایگاه داده نداریم.

برخی از انواع پایگاه داده های سند گرا عبارتند از couch DB, azure cosmos db, Base X, Crate DB و غیره که از جمله پایگاه داده برای طراحی وب سایت می باشند.

پایگاه داده برای طراحی وب سایت
پایگاه داده برای طراحی وب سایت

طراحی انواع پایگاه داده برای طراحی وب سایت

فاکتور های مهم در طراحی انواع پایگاه داده برای طراحی وب سایت عباتند از:

  • نیازمندی های واجب داده : اولین قدم برای طراحی وب سایت شناسایی داده هایی است که باید ذخیره شوند ما باید در نظر بگیریم چگونه پایگاه داده را سازماندهی کنیم و آن داده ها در دسترس چه کسانی باید باشد برای مثال چگونه از داده ها استفاده خواهد شد ؟ چه کسانی از داده ها و برای چه اهدافی از آنها استفاده می کنند ؟ در این موضوع ما باید پایگاه داده را به گونه ای طراحی کنیم نیاز های فعلی ما را براورده کند و همینکه به چه اطلاعاتی در آینده نیاز خواهیم داشت.
  • مدل سازی داده : مدلسازی داده یکی از مهم ترین فرایند های تولید پایگاه داده است که ما بتوانیم روابط بین داده ها را به گونه ای طراحی نماییم که از ذخیره سازی و بازیابی کار آمد پشتیبانی کند.
  • عادی سازی : یعنی اینکه پایگاه داده هایی که حجم بالایی را دارند به پایگاه داده های کوچکتر تقسیم کنیم و برای اینکه پایگاه داده های جدید یکپارچه گی خود را با پایگاه داده های دیگر حغظ کند پایگاه داده ها را سازماندهی نموده و کلید های معتبری برای این پایگاه داده ها تعریف نماییم..
  • اعتبار سنجی انواع پایگاه داده برای طراحی وب سایت :اعتبار سنجی داده ها به ما کمک می کنئ که متوجه شویم آیا پایگاه داده هایی که طراحی نموده ایم به درستی کار می کند و یا خیر آیا کلید هایی که برای پایگاه داده تعریف کرده ایم به درستی ارتباط بین پایگاه داده ها را اجرا می کنند و در صورت تایید آیا همان اطلاعاتی که ما می خواهیم به درستی به ما باز می گردانند.
  • امنیت انواع پایگاه داده برای طراحی وب سایت : امنیت در پایگاه داده یکی از مهمترین قسمت های پایگاه داده ها تحت وب می باشد. که عبارتند از استفاده از رمز های عبور قوی ، طح دسترسی کاربران به پایگاه داده،
  • عملکرد : یعنی اینکه پایگاه داده ای که طراحی نموده اید آیا به درستی وظیفه خود را انجام می دهند و اینکه در سریعترین زمان ممکن پاسخ صحیح را به کاربران بدهد .
  • مقیاس پذیری انواع پایگاه داده برای طراحی وب سایت :همانگونه که می دانیم پایگاه داده تخت سرور با ید به گونه ای طراحی شود که بتواند حجم اطلاعات بالایی که در یک وب سایت در حال رد و بدل شدن و افزایش می باشد را پشتیبانی کند ما باید این گونه از پایگاه داده ها را به گونه ای طراحی نماییم که فضای کافی برای ذخیره اطلاعات را در خود نگه داری نماید .

نکته های مهم برای طراحی انواع پایگاه داده برای طراحی وب سایت

  • کلیدهای اصلی پایگاه داده را به گونه ای تعریف کنید که منحصر به فرد باشد.
  • برای ارتباط بین جدوالها از کلیدهای حارجی استفاده نمایید.
  • برای وارد کردن اطلاعات از از تعریف داده مناسب برای هر رکورد استفاده نمایید.
  • برای بهبود عملکرد پرس و جو از شاخص های مهم استفاده نمایید.
  • از ذخیره سازی عکس و فیلم در پایگاه داده جدا خوداری نمایید و این گونه از فایلها را در فایل ذخیره سازی کنید.
  • پایگاه داده طراحی شده را به خوبی آزمایش کنید و درصورت نیاز آن را تعقیر بدهید تا خطای کمتری را داشته باشد.

برنامه های کاربرد طراحی انواع پایگاه داده برای طراحی وب سایت

  • پایگاه داده MySQ : یکی از پایگاه داده های محبوب تحت وب است که شرکت های بزرگ این پایگاه داده را به عنوان پایگاه داده اصلی خود انتخاب کرده اند. این پایگاه داده یک پایگاه داده رابطه ای منبع باز است که به صورت کلایتنت و سرور خدمت رسانی می کند یکی از ویژگی های این نوع پایگاه داده این است که شما می توانید از تمامی دستورات تین پایگاه داده به صورت رایگان استفاده نمایید.
  • انواع پایگاه داده برای طراحی وب سایت پایگاه داده SQL Server ماکروسافت : یک زبان برنامه نویسی استاندارد می باشد که متخصصات فناوری و مدیران پایگاد داده به دلیل ابزار های مختلفی که این پایگاه داده در اختیار آنان قرار می دهد از آن برای طراحی پایگاه داده استفاده می نمایند.SQL Server مانند سایر فناوری‌های RDBMS، عمدتاً حول یک ساختار جدول مبتنی بر ردیف ساخته شده است و عناصر داده مرتبط را در جداول مختلف به یکدیگر متصل می‌کند و از نیاز به ذخیره اضافی داده‌ها در مکان‌های مختلف در یک پایگاه داده اجتناب می‌کند..
  • پایگاه داده Postger SQL :PostgreSQL سیستم پایگاه داده رابطه‌ای و منبع‌باز با پایدار چشمگیری است که از توابع مختلف SQL، کلیدهای خارجی، Subqueries، تریگرها و بسیاری از عملگرهای از‌پیش‌تعریف‌شده پشتیبان می‌کند. این دیتابیس با زبان کوئری ساختار‌یافته SQL سازگار است و تمامی عملیات‌هایش با از زبان انجام خواهد شد و از همه ویژگی‌های دیتابیس SQL و جست‌وجوهای JSON غیر‌رابطه‌ای پشتیبانی می‌کند.
انواع پایگاه داده برای طراحی وب سایت
انواع پایگاه داده برای طراحی وب سایت

ادامه مطلب طراحی انواع پایگاه داده برای طراحی وب سایت

  • پایگاه داده Redis : ردیس(Redis) که نام آن برگرفته از عبارت (Remote Dictionary server) است درواقع یک پایگاه داده بر پایه NOSQL و مبتنی بر حالت Key/Value می باشد که داده ها را در حافظه RAM نگهداری میکند.
  • طراحی انواع پایگاه داده برای طراحی وب سایت پایگاه داده MongoDB : MongoDB یک سیستم پایگاه داده متن باز است که از یک مدل داده و زبان پرس و جوی غیر ساختاری (Non-Structured) استفاده می‌کند. در حال حاضر، MongoDB یکی از قوی‌ترین بانک‌های اطلاعاتی و سیستم‌های NoSQL به حساب می‌آید. پایگاه‌های داده NoSQL برای کار با مجموعه داده‌های بزرگ و داده‌های توزیع‌یافته بسیار مفید و کاربردی است.
  • پایگاه داده Cassandre : طراحی پایگاه داده Cassandra بر پایه مقیاس پذیر بودن انجام شده است. بنابراین امکان مدیریت حجم زیادی از داده ها بصورت توزیع شده برای آن آسان خواهد بود. همچنین به علت تکثیر داده ها در نود های مختلف، مشکلات دسترسی پذیر بودن و از کار افتادن بخشی از داده ها ریشه کن خواهد شد. در صورتی که یکی از نود ها از چرخه سرویس دهی خارج شود، سایر نود ها وظیفه آن را جبران خواهند کرد.
  • انواع پایگاه داده برای طراحی وب سایت پایگاه داده SQLite :SQLite یک بانک داده‌ی رابطه‌ای است که با SQL سازگاری دارد. این بانک داده برخلاف سایر سیستم‌های مبتنی بر SQL ازجمله MySQL و PostgreSQL از معماری سرویس گیرنده-سرور استفاده نمی‌کند. کل برنامه‌‌ی SQLite در یک کتاب‌خانه‌ی C قرار دارد که می‌توان از آن در برنامه‌های مختلف بهره گرفت. با وارد کردن فایل کتابخانه‌ی SQLite به پروژه‌ها، پایگاه داده به بخش جدایی‌ناپذیر برنامه تبدیل می‌شود و فرآیندهای مستقل منابع فشرده را حذف می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *