طراحی وب سایت

معرفی الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت

الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت

الگوریتم های سئو گوگل الگوریتم چیست؟

الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت واژه الگوریتم بیشتر در مباحث ریاضی و برنامه نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال الگوریتم‌ها در اکثر کارهایی که ما انجام می‌دهیم حضور دارند. شاید اگر با تعریف الگوریتم آشنا شوید حضور آن را در زندگی خود بیشتر حس کنید. در واقع الگوریتم فهرستی از دستورات و قوانین است که یک کامپیوتر برای اجرا و تکمیل یک وظیفه باید انجام دهد.

الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم‌های گوگل سیستم‌های پیچیده‌ای هستند که برای پیدا کردن و رتبه‌بندی مرتبط‌ترین صفحات برای عبارت جستجوشده کمک می‌کنند. در واقع کل سیستم رتبه‌بندی گوگل از چند الگوریتم ساخته‌شده که هرکدام چند فاکتور مختلف درون یا برون صفحه را در نظر می‌گیرند.

الگوریتم گوگل چگونه کار می کند؟

روزی روزگاری الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت یک فرمول نسبتاً ساده بود. استفاده از بک لینک های انبوه، تراکم کلمات کلیدی، استفاده بی رویه از کلمات کلیدی در انکرتکست ها، تنظیم مهندسی شده چگالی کلمات کلیدی ودر نهایت کسب رتبه مطلوب در صفحه اول گوگل و پس از مدتی با بروزرسانی محتوا و افزایش حجم آن، جزء سه لینک برتر صفحه اول گوگل بودید.

اما به مرور زمان و تحلیل تجربه کاربری شرایط و کیفیت الگوریتم ها تغییر کرد. تعداد الگوریتم‌ها برای نتایج مرتبط و مفید افزایش یافت. بروزرسانی های الگوریتم ها در مقاطع مختلف زمانی بیشتر شد. با توجه به این توضیحات الگوریتم های گوگل در سئو واقعا چگونه کار می کنند؟

در پاسخ این سوال باید گفت: ما نمی دانیم الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت چگونه کار می کنند. هیچ کس نمی داند اگوریتم های گوگل چگونه کار می کنند. گوگل هیچ گونه اطلاعات دقیق و روشنی در این باره ارائه نداده است. اما به خواندن این مقاله در سایت شتاب دی ام ادامه دهید، زیرا هنوز موارد زیادی در مورد لیست کامل الگوریتم های گوگل وجود دارد. 

مهم ترین الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت در سئو

بهینه‌سازی محتوا برای گوگل، موفقیت وب‌سایت شما را تضمین می‌کند. برای این کار باید با الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت در سئو آشنا باشید، اما هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند که این الگوریتم‌ها چطور کار می‌کنند. موتور جستجوی گوگل همواره در حال تغییر است و از زمان شروع به کار، الگوریتم‌های بسیار زیادی را برای بررسی محتوای صفحات وب و در اولویت قرار دادن نیازها و تجربه‌های کاربران به کار گرفته است.

اگر محتوای شما با به‌روزرسانی‌های الگوریتم های گوگل در سئو هماهنگ نباشد، فضای ارزشمندی را در صفحات نتیجه جستجو از دست می‌دهید و در نتیجه ممکن است بازدیدکنندگان و مخاطبان احتمالی را نیز از دست بدهید. در ادامه مطلب، تعدادی از الگوریتم‌های مهم گوگل در سئو را به شما معرفی می‌کنیم. می‌توانید فهرستی از تمام الگوریتم‌های گوگل را در وب‌سایت MOZ ببینید.

الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت ‌پاندا

الگوریتم پاندا نام رسمی بروزرسانی این الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت است، که برای ‌نظارت ‌بر کیفیت محتوای ‌تولید ‌شده به وجود آمده و با محتوای تکراری، کپی، اسپم و یا ضعیف مبارزه می کند. این الگوریتم ‌به ‌منظور ‌کاهش ‌شيوع ‌محتواي ‌بی ‌کيفيت ‌و ‌اسپم ‌در ‌نتايج ‌جستجو ساخته شده و ‌سايتهايي ‌که ‌اسپم ‌هستند ‌را ‌مورد ‌هدف ‌قرار ‌مي ‌دهد.

تاريخ ‌انتشار ‌اوليه الگوریتم‌پاندا ‌‌23 ‌فوريه ‌2011 بوده که در طی سال های 2011 الی 2015 حدوداً 25 آپدیت برای آن انتشار یافته است. ‌قبل از ‌راه ‌اندازي الگوریتم ‌پاندای‌ گوگل، ‌شکايت و نارضایتی ‌کاربران ‌از تولید محتوای ‌بی ‌کیفیت ‌و ‌اسپم در نتایج ‌به اوج خود رسیده ‌بود. البته از نظر فنی دیگر الگوریتم پاندا وجود ندارد و جزئی از الگوریتم هسته اصلی گوگل شده است.

الگوریتم گورخر (Zebra Algorithm)

این الگوریتم در واقع آپدیتی برای الگوریتم هسته مرکزی است که در سال 2013 ایده ایجاد آن کلید خورد. یکی از نمایندگان گوگل با پدیده عجیبی مواجه شد؛ او در حالی که از نتایج جستجو بازدید می‌کرد، یک عینک‌‌فروشی را در رتبه اول گوگل دید که هیچ شباهتی به یک فروشگاه اینترنتی نداشت.

در ادامه به‌روزرسانی گورخر که بعدها با نام الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایتسئو گوگل در طراحی وب سایت هم از آن یاد کردند، سایت‌های فروشگاهی که خدمات بی‌کیفیتی ارائه می‌کردند را مورد هدف قرار داد و اگر فروشگاه فاکتورهای لازم را نداشت، آن را از نتایج جستجو حذف می‌کرد یا به رتبه‌های پایین‌تر می‌فرستاد.

گورخر، هشدار بسیار مناسبی برای سایت‌های فروشگاهی بود که بدون توجه به کاربر و نیاز آن فعالیت می‌کردند و خدمات بی‌کیفیتی را ارائه می‌دادند.

الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت
الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت

الگوریتم مرغ مگس خوار

به‌روزرسانی «الگوریتم مرغ مگس‌خوار» (Google Hummingbird) در سال ۲۰۱۳ ارائه شد. در این به‌روزرسانی، گوگل سعی داشت با درک بهتر محتوای عبارت‌هایی که افراد جستجو می‌کردند، تجربه کاربری بهتری را رقم بزند.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار از فرآیند طبیعی زبان شامل نمایه‌سازی معنایی، مترادف‌ها و ویژگی‌های دیگر برای درک بهتر جستجوها و ارائه کردن نتایج بهره می‌بَرد. این الگوریتم، محتوای بی‌کیفیت با کلمه‌های کلیدی بیش از اندازه زیاد را جریمه می‌کند تا فرآیند جستجو دقیق‌تر و شخصی‌تر شود و محتوای نمایش داده شده در صفحه نتایج جستجو با هدف کاربران هماهنگ باشد.

الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت کبوتر 

این الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت به این شکل کار می کند که پس از ایندکس شدن سایت توسط گوگل چند کبوتر درون آنها قرار می گیردو در زمانی که کاربر کلمه کلیدی را تایپ کند، گوگل این کلمه کلیدی را به کبوترانش می دهد و در صورت وجد داشتن این کلمات کلیدی در سایت ها اصطلاحا نوک میزند و این سایت ها را بر اساس کلمات کلیدی پر کاربرد فراخوانی می کند و به کاربر نمایش می دهد.

الگوریتم موبایل گدون

به‌روزرسانی موبایل گوگل (Google Mobile Update) که با نام «موبایل گدون» (Mobilegeddon) نیز شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۵ به کار گرفته شد تا به طور رسمی، ویژگی «موبایل فرندلی» (Mobile-Friendly) بودن وب‌سایت‌ها را به عنوان یکی از معیارهای رتبه‌بندی در نظر بگیرد. این به‌روزرسانی، نمایش وب‌سایت‌های بهینه‌سازی شده برای موبایل را در اولویت قرار می‌داد و وب‌سایت‌های بهینه‌سازی نشده برای این ویژگی را جریمه می‌کرد و حتی گاهی آن‌ها را از صفحه نتایج جستجو حذف می‌کرد.

این الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت نیز یکی دیگر از تلاش‌های گوگل به منظور ایجاد بهترین تجربه جستجو برای کاربران بود. به گفته گوگل، کاربرانی که در موبایل‌ها عبارتی را جستجو می‌کنند باید مرتبط‌ترین و جدیدترین نتایج را در وب‌سایت‌های بهینه‌سازی شده برای موبایل یا اپلیکیشن‌ها ببینند.

الگوریتم تطبیق عصبی (Neural Matching)

 یا همان Google Neural Matching جستجوها را بر اساس تطبیق صفحات با کلمات، به صورت یک سیستم عصبی دسته‌بندی می‌کند. اخیراً گوگل تغییرات زیادی را در سیستم جستجو خود انجام داده است. رتبه‌بندی سایت‌ها در موتور جستجوی گوگل ارگانیک‌تر شده است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده بیش از 30 درصد جست‌وجوهای گوگل امروزه بر اساس الگوریتم تطبیق عصبی دسته‌بندی می‌شوند. گوگل اعلام کرده است که از سال 2018 استفاده این الگوریتم را به صورت آزمایشی آغاز کرده است. در اصل این الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت سعی می‌کند که عبارات جست‌وجو شده را مفهوم صفحات مرتبط کند. در نتیجه محتوای ارائه شده در صفحات هرچه با مفهوم‌تر و غنی‌تر باشد بهتر در نتایج نشان داده می‌شوند.

الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت
الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت

الگوریتم رنک برین

به‌روزرسانی «رنک برین گوگل» (Google RankBrain Update)، بخشی از الگوریتم مرغ مگس‌خوار بوده است. این به‌روزرسانی که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، بخشی از الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت است که به کمک یادگیری ماشین، می‌تواند هدف جستجوگر را بهتر درک کند و دقیق‌ترین و مرتبط‌ترین نتایج را به او نمایش بدهد. به گفته گوگل، رنک برین سومین سیگنال مهم در رتبه‌بندی است.

بسیاری از متخصصان سئو معتقدند که این الگوریتم، واکنش کاربران به نتایج جستجو را ارزیابی می‌کند و سپس نتایج را بر اساس این واکنش رتبه‌بندی می‌کند. به همین دلیل زمانی که یک عبارت خاص را چندین بار جستجو می‌کنید، هر بار نتایج متفاوتی به شما نمایش داده می‌شود.

الگوریتم افزایش طول اسنیپت

به‌روزرسانی «افزایش طول اسنیپت» (Google Snippet Length Increase) در سال ۲۰۱۷ به کار گرفته شد. این به‌روزرسانی، طول بخش «توضیحات متا» (Meta Description) را از ۱۵۵ کاراکتر به ۳۰۰ کاراکتر افزایش داد. هدف از این به‌روزرسانی، ایجاد توضیحات قوی‌تر برای صفحات وب و کمک به جستجوکنندگان برای درک بهتر محتوای نتایج و ارتباط آن‌ها با هدف جستجو بود.

این الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت حدود شش ماه، بین ۱۶۰ تا ۳۰۰ کاراکتر از توضیحات متا را نمایش می‌داد، اما در ماه می ۲۰۱۳، طول اسنیپت دوباره به ۱۵۰ کاراکتر بازگردانده شد.

  • الگوریتم موبایل گدون (Mobilegeddon Algorithm)

صنعت سئو به‌روزرسانی موبایل گوگل را به موبایل گدون تفسیر کرد. تصور سئوکاران بر این بود که این آپدیت کل نتایج جستجو را دگرگون خواهد کرد. در سال 2015 که الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت موبایل گدون معرفی شد 50 درصد از سرچ‌های گوگل از دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شدند و این مسئله باعث شد تا گوگل برای سایت‌هایی که برای صفحه‌هایی به اندازه موبایل هم مناسب ساخته شده بودند.

امتیاز خاصی در نظر بگیرد. این سایت‌ها را اصطلاحاً mobile friendly می‌نامیم. هدف این الگوریتم ارتباط راحت و دسترسی سریع کاربران با وب سایت شما از طریق پلتفرم موبایل است. موبایل فرندلی بودن فاکتوری است که در حال حاضر اهمیت بالاتری برای گوگل نسبت به نسخه دسکتاپ دارد.

به‌روزرسانی الگوریتم هسته گوگل

جدیدترین به‌روزرسانی الگوریتم هسته گوگل در تاریخ یکم ژوئیه ۲۰۲۱ آغاز و در ۱۲ ژوئیه تکمیل شد. درست مانند تمام به‌روزرسانی‌های الگوریتم هسته، این الگوریتم نیز تغییرات بسیار زیادی نداشت و فقط یک به‌روزرسانی کلی و وسیع برای بهبود نتایج جستجوها در آن صورت گرفت.

به‌روزرسانی الگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت تجربه صفحه

گوگل در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۱ اعلام کرد که قصد دارد تجربه کاربر در صفحه را به عنوان بخشی از سیستم رتبه‌بندی در نظر بگیرد. این به‌روزرسانی تعدادی از سیگنال‌های مرتبط با تجربه کاربری را بررسی می‌کند. به گفته گوگل، به دلیل کند بودن سرعت توسعه اینالگوریتم های سئو گوگل در طراحی وب سایت ، وب‌سایت‌ها تغییر زیادی در رتبه‌بندی را مشاهده نخواهند کرد.

الگوریتم های جستجو یاهو از موارد زیر پیروی می کند:

  • مهمترین فاکتور های رتبه بندی یاهو شامل: تعامل کاربر، سیگنال های اجتماعی، نویسنده یاهو، متن ورودی، دامنه کلمات ورودی، تراکم محتوا و کلمات کلیدی، کد سایت و ساختار و بهینه سازی سایت می باشد.
  • مدیر وب سایت یاهو توصیه کرد برای داشتن رتبه بالاتر از کلمات کلیدی دقیق استفاده شود.
  • برچسب های کلمات کلیدی متا هنور سیگنال های رتبه بندی بالقوه هستند.
  • سیگنال های اجتماعی عوامل مهم رتبه بندی هستند و صفحات متصل به اکانت رسانه های اجتماعی را ترجیح می دهند.
  • سن دامنه و .gov و .edu و .org سیگنال های مورد اعتماد هستند.
  • پشتیبانی از پرونده های فلش و خزنده چند رسانه ای.
  • CTR سایت و لینک های خروجی را به عنوان مهمترین مقوله ها تلقی می کند.
  • از سایت هایی که UX خوبی ارائه می دهند، استقبال می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *